El Consell Insular de Formentera ampliarà en 2024 les freqüències del transport públic terrestre. Segons ha explicat la consellera de Mobilitat, Verónica Castelló, l’objectiu és que a partir del mes de gener comencin a millorar-se les freqüències tant entre setmana com en el cap de setmana de la línia 1, que fa la volta a s’Estany Pudent, i la línia 2, que connecta el port de la Savina amb el Pilar de la Mola. En l’actualitat les freqüències són les mateixes que hi havia l’hivern passat.
Castelló ha indicat que la intenció de l’executiu insular era aplicar aquest increment de freqüències ja el mes d’octubre, però que ha resultat totalment impossible “perquè a 31 d’octubre ja s’havia esgotat la partida amb la qual comptava el Consell per a pagar el transport públic durant tot l’any 2023”. Per aquest motiu “haurem de recórrer a altres partides de la institució per poder oferir el servei de bus fins al 31 de desembre”.
I és que per a tot l’any 2023 es va pressupostar un cost del transport públic de 625.000 euros, que incloïa la gratuïtat del servei per a tot tipus d’usuari i al llarg de tot l’any. No obstant això, el mes d’agost es va estimar que aquest pressupost s’esgotaria al setembre de 2023, raó per la qual el Consell Insular va haver de modificar quins usuaris es continuaria aplicant la bonificació al 100% del servei.
Gràcies a aquests canvis el departament de Mobilitat va aconseguir allargar la partida pressupostària de 625.000 euros fins al 31 d’octubre, mentre que els mesos de novembre i desembre s’han quedat sense finançament en el pressupost previst. “Des del 29 d’octubre s’han recuperat les freqüències per a la L1 i L2, sent aquestes les mateixes que operava l’empresa adjudicatària del servei a l’any passat”, ha explicat Castelló. “S’havia estudiat la possibilitat d’una ampliació de freqüències per millorar el servei a l’hivern i així poder continuar incrementant la quantitat d’usuaris del transport públic al llarg d’enguany”, millores que no s’han pogut dur a terme en trobar l’equip de Govern “les arques del Consell buides”, la qual cosa ha obligat a sol·licitar dues ampliacions de crèdit per fer front a despeses diàries i factures endarrerides.
Cal recordar, a més, que l’Estat va plantejar la bonificació del transport públic programant una ajuda econòmica de 43 milions per a tota la Comunitat Autònoma i de la qual el Consell hauria de rebre 429.000 euros, “però les disposicions finals que recullen els requisits a complir per l’administració local per a rebre aquesta quantia són difícils de complir per la senzillesa del sistema tarifari actual i la falta de digitalització d’aquest”, ha matisat la consellera. I és que per a obtenir aquests diners és indispensable que la informació dels tiquets gratuïts dels usuaris estigui digitalitzada, però la Conselleria només compta amb un document ‘excel’ que no aporta informació detallada.
D’altra banda, Verónica Castelló ha puntualitzat que el fet de haver acabat amb la bonificació del 100% dels viatges per a tots els usuaris no ha vist minvat el nombre d’usuaris del transport públic. Molt al contrari, al setembre de 2022 va haver-hi 31.399 usuaris del bus i en el mateix mes de 2024 46.944 a l’octubre de 2022, per part seva, el nombre d’usuaris va ser de 17.708 mentre que a l’octubre de 2023 la xifra va ser de 28.760.