@Noudiari/ La diputada per Formentera Sílvia Tur ha presentat una iniciativa que en breu es votarà a la Comissió de Turisme del Parlament, per demanar al Govern agilitat en la tramitació del Decret que ha de regular l’aplicació de la Llei 11/2010, de 2 de novembre, d’ordenació del transport marítim de les Illes Balears.
El Decret havia d’aprovar-se en un termini màxim de sis mesos des de l’entrada en vigor de la llei, «fet que s’ha incomplert reiteradament per part dels successius governs i que fa que gairebé set anys després segueixi essent una de les demandes principals de Formentera en matèria de transport marítim», segons ha assenyalat en un comunicat.
Tur recorda que aquest és un dels punts de l’acord programàtic del pacte al Parlament i explica que aquesta norma és la que permetrà determinar aspectes com el nombre de freqüències mínimes que les navilieres han d’oferir entre Formentera i Eivissa, les franges horàries que han de cobrir de forma obligatòria per garantir l’enllaç amb els serveis de transport aeri, especialment a primera i darrera hora del dia en ambdós sentits.
També s’hi han de preveure més mecanismes de control per impedir l’intrusisme per part de les línies d’excursions marítimes de caràcter turístic, pel que fa a la realització de trajectes que poden interferir en l’activitat del transport regular de passatgers.
Eficiència ambiental de les línies de transport
Una altra qüestió que des de Formentera es vol incorporar en el Decret és l’eficiència ambiental de les línies de transport de passatgers i mercaderies. La llei de transport marítim preveu que el Govern autonòmic pugui establir l’adopció de mesures per part de les navilieres que contribueixin a reduir l’impacte de la seva activitat.
Així, un dels aspectes sobre els que caldria actuar en primer lloc és l’elevada concentració d’embarcacions que programen les sortides de forma simultània; per exemple, en temporada alta hi ha franges horàries que compten amb tres sortides al mateix temps. Segons el criteri majoritari de l’illa, l’elevada concentració de sortides a una mateixa hora no té una justificació real en la demanda, perquè el percentatge d’ocupació del passatge no supera la mitjana del 30% en cada embarcació.
Finalment, la proposició no de llei que es votarà al Parlament la setmana que ve, consta de tres punts:
1- El Parlament de les Illes Balears insta al Govern de les Illes Balears a recaptar del Consell Insular de Formentera, així com de les entitats participants a la Mesa del Transport Marítim, les propostes de desenvolupament reglamentari objecte de la present Llei, així com d’altres propostes per establir els possibles mecanismes de cooperació i/o col·laboració entre administracions al llarg del present any.
2- El Parlament de les Illes Balears insta al Govern de les Illes Balears a elaborar, un cop recaptades les propostes del punt anterior i, prèvia audiència a les persones interessades, un reglament que com a mínim, contempli i desenvolupi aquells aspectes enunciats en els diferents punts de la present proposició.
3- El Parlament de les Illes Balears insta al Govern de les Illes Balears a aprovar, en el termini més breu possible, totes les disposicions reglamentàries objecte d’aquesta llei, que permetin garantir els drets dels usuaris de les línies de transport marítim que tenen la consideració d’interès estratègic a les Illes Balears, així com aprofundir en la resta de matèries exposades anteriorment.