@D.V./ La diputada del PSOE-Pacte Esperança Marí ha acusat la consellera d’Educació, Joana Maria Camps, de mentir deliberadament i d’oferir dades falses als grups de l’oposició. Marí s’ha referit a la petició que va realitzar a la conselleria per conèixer el nombre de pares d’alumnes de P3 que havien sol·licitat l’ensenyament en llengua castellana a l’illa d’Eivissa: “primer es va dir que un 57% de pares havia triat el castellà però després es van autocorregir i van dir que un 30%”.
No obstant, la resposta de la conselleria va generar molt dubtes perquè va ser molt breu -dos línies-, es va negar a oferir les dades desglossades per centres i la xifra que va oferir era redona -70% en català, 30% en castellà- quan, en aquests casos, les xifres mai són redones. Les sospites van provocar que des de PSOE-Pacte es realitzés una consulta centre per centre, i les dades finals són molt diferents: un 83,87% de pares d’alumnes de P3 van sol·licitar l’educació en català i només un 16,13% en castellà. “Que la consellera menteixi deliberadament és un fet inaudit, és un comportament que a Europa, a qualsevol altra democràcia, seria intolerable” ha assegurat Esperança Marí, qui també ha denunciat la “manipulació del llenguatge” quan el govern Balear de la ‘llibertat en triar l’ús de la llengua a l’escola’: “Si només ensenyes una llengua no dones ‘llibertat’, al contrari, elimines la possibilitat d’aprendre dues llengües”.
“El TIL no es pot aplicar”
La diputada també ha assegurat que, avui dia, és absolutament impossible aplicar el Decret de Llengües (TIL) a Eivissa, perquè a les escoles que han triat la seva manera d’aplicar el Decret no s’hi ha destinat el professorat amb la formació d’anglès necessària per donar les classes en aquest idioma. Així, si una escola ha decidit oferir música i educació física en anglès, la conselleria no ha dotat el centre amb professors de música i educació física amb coneixements d’aquest idioma.
Es dona la circumstància que, com que les plantilles de professors a les Pitiüses són molt estables, l’opció més pausible era oferir un pla de formació en llengua anglesa al professorat, fet que segons Marí tampoc ha estat possible per una raó molt senzilla: “Una llengua no s’ensenya d’un dia per l’altre. La conselleria actua amb pressa, de manera irresponsable, sense el més mínim seny”.
Esperança Marí també ha denunciat que no només no s’han millorat les dotacions de professors ni s’ha ofert formació, sinó que, a més, s’han reduït les places d’auxiliars tècnics per alumnes amb necessitats especials, i que en alguns centres fins i tot s’han reduït les places de professors. Unes polítiques que, segons el secretari general de la Federació Socialista Pitiüsa, Vicent Torres, tenen com objectiu “provocar el caos total a l’educació pública”. Torres ha assegurat que és “inexplicable” que s’hagi provocat aquest conflicte quan l’anterior llei educativa “tot i els seus defectes” havia garantit “un sistema de consens, que funcionava, i que garantia una escola pública inclusiva i de qualitat”.
Finalment, tant Esperant Marí com Vicent Torres s’han felicitat per la decisió del TSJ de suspendre cautelarment l’aplicació del TIL.