@Noudiari / Aquesta temporada, els usuaris del servei de bany adaptat per a persones amb discapacitat a les platges de Santa Eulària ha sumat 397 usuaris, un centenar més que a l’exercici de 2018 i mig centenar que a 2017, anterior rècord. Aquesta és una de les primeres dades sobre accessibilitat que s’estan incorporant a la redacció del Pla d’Igualtat d’Oportunitats que està executant l’Ajuntament per tal de poder millorar en matèria d’integració i de lluita contra la discriminació, tant dins de l’administració municipal com al municipi en general. Aquesta setmana s’han fet les primeres reunions i s’ha iniciat el treball de recopilació de dades i d’estudi de la situació actual.
El servei de bany adaptat a la platja es va incorporar al 2013 de la ma de Creu Roja a la platja d’es Riu i es va ampliar a Cala Longa al 2017. A la seva primera temporada es varen registrar 82 usuaris i ara, al mateix arenal, s’ha arribat fins als 375. Al cas de Cala Llonga, la seva primera temporada es varen fer 21 intervencions, una menys que enguany.
La demanda d’aquest tipus de servei ha anat en augment als últims anys amb un perfil on predominen els usuaris amb discapacitat motriu (prop del 73% del total) o motriu intel·lectual (prop d’un 20%), encara que també hi participen persones amb discapacitat intel·lectual, auditiva o visual. En quant a rangs d’edat, a Santa Eulària predominen els adults d’entre 46 i 60 anys o els majors de 76 (168 anys entre tots dos), mentre que a Cala Llonga la meitat dels usuaris (12) estaven entre 31 i 45 anys.
El servei de bany adaptat és una prestació que s’ofereix a les persones amb necessitats especials per tal de que puguin gaudir sense problemes del bany a la mar. Hi ha diferents formes de fer-ho, sent la més estesa la del bany adaptat amb cadira amfíbia i acompanyament d’un socorrista o voluntari, encara que també es pot fer una petició específica per usar la cadira però sense necessitat d’acompanyant o demanar l’ús de crosses especials per a la sorra i l’aigua.
En quant als resultats del servei, es realitzen enquestes de satisfacció que presenten puntuacions elevades en tots els capítols, amb puntuacions d’entre 8,89 i 9,62 punts sobre 10. Els punts que millor valoració tenen a es Riu són l’estat i utilitat de les crosses (9,50), la seguretat durant la transferència (9,46) i l’atenció rebuda pel personal (9,45). En canvi, les notes més baixes són el nombre de places d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda (8,29) i que aquests estacionaments estiguin ben senyalitzats (8,48).
En el cas de Cala Llonga, la satisfacció general amb el bany, la seguretat en l’operació i l’atenció rebuda empaten (9,62). En quant a punts amb més possibilitat de millorar figuren la facilitat per trobar la platja (8,69) i la comprensibilitat dels cartells informatius (8,92).