L’Ajuntament de Sant Josep ha completat la segona edició dels pressupostos participatius, un procés obert a la ciutadania a través del qual els vesins i vesines de Sant Josep proposen i trien quins projectes s’executaran amb una partida màxima de 450.000 euros. En aquesta ocasió no serà necessari arribar a escollir entre aquestes idees a través del procés de votació perquè per primera vegada totes les propostes admeses es podran executar. Són en total 20 projectes, alguns continuació dels iniciats enguany en el marc de la primera edició d’aquest programa de la regidoria de Participació, i el cost global de portar-los a terme s’ha estimat en uns 450.000 euros, exactament la quantitat reservada per aquesta iniciativa.
«El compromís de l’Ajuntament és executar tots aquests projectes al llarg de 2023, el mateix compromís que mantenim amb la ciutadania des de que varem posar en marxa els pressupostos participatius fa dos anys», ha recordat l’alcalde, Ángel Luis Guerrero, que ha dit que «podem presumir que enguany haurem executat tot el que ens demanaren els ciutadans per aquest any que estarà acabat o a punt d’acabar-se». Per això, ha animat a la ciutadania «que vagi pensant quines propostes ens demanarà en la convocatòria de l’any que ve, que no tenguin por a donar-mos més feina perquè gràcies a tots ells detectam necessitats i deficiències que potser no tenim detectades. És important que tothom digui la seva, perquè entre tots milloram el nostre municipi», ha insistit.
El procés de presentació de propostes es va iniciar el març d’enguany. Dels 60 projectes que varen recollir-se, 30 varen superar el primer filtre tècnic abans de repartir-les entre els diferents departaments l’Ajuntament als que feia referència cada proposta, per tal de determinar la seva viabilitat i valorar el cost que podria tenir la seva execució, que són les condicions que s’avaluen en aquesta fase. Els motius d’exclusió de la proposta han estat, en un 30 per cent dels casos, que no era competència municipal i, per tant, s’excedien les atribucions de l’Ajuntament; en un 28% de les ocasions ja s’estava executant el que es demanava; en el 19,5% de les vegades el que es proposava no complia la normativa del procès de participatius i en el 12% de propostes restants el motiu per rebutjar-la ha estat o bé que no era viable tècnicament (quan no resulta viable fer-la en només un any, que és una de les condicions, per exemple) o se superava el cost màxim que pot tenir una proposta.
Finalment el llistat va quedar reduït a les 20 idees que ara s’haurien d’haver sotmès a votació en cas que el seu cost superés el pressupost previst o el repartiment assignat a cada àrea del municipi -per compensar el repartiment desigual de la població al nostre terme-.
«Sabem per altres municipis que també han apostat per aquesta fórmula de participació ciutadana que no és habitual que passi que no faci falta votar per deixar fora alguna de les idees presentades, però també és veritat que Sant Josep som dels que més partida destinam als participatius, uns sous que donen per fer moltes coses», ha dit la regidora de Participació, Ángeles Marí. La regidora ha valorat la sensibilitat social que mostren moltes de les propostes presentades, «amb una preocupació especial per la inclusió, per l’oci saludable i la sostenibilitat», a més d’aquelles que demanen la millora d’un equipament o la solució d’alguna deficiència a la xarxa viària.
Des de la primera edició dels pressupostos participatius es va dividir el municipi en tres zones amb un màxim de 150.000 euros per decidir a cada una d’elles, amb la idea de fer un repartiment homogeni a tot Sant Josep. En cap dels casos s’arribarà a aquesta xifra màxima enguany, ja que la ciutadania ha decidit destinar un total de 272.500 euros a inversions d’abast municipal i els 177.500 restants a millores a un punt concret del territori. El repartiment d’aquestes últimes és el següent: s’han compromès 75.000 euros a la zona de Sant Jordi-Sant Francesc; la zona de Sant Agustí-Cala de Bou rebrà inversions per un total estimat de 53.800 euros i, per últim, 23.700 euros es destinen a la zona de Sant Josep-Es Cubells.
La proposta amb un major cost és la d’organitzar des de l’Ajuntament un campament o una escola d’estiu per als adolescents de Sant Josep d’entre 13 i 16 anys, que entre altres condicions ha de tenir el mateix cost pels usuaris que les escoles d’estiu per infants i a través del que es vol proporcionar una proposta d’oci alternatiu als jóvens. El cost estimat és de 54.000 euros.
Per aconseguir un municipi més net, els ciutadans han proposat instal·lar càmeres de videovigilància als punts més conflictius del municipi, una mesura amb un cost estimat de 50.000 euros.
La següent actuació de major pressupost és l’adaptació a persones amb diversitat funcional dels parcs infantils municipals, que continua el projecte que s’està executant enguany d’analitzar el grau d’accessibilitat d’aquestes instal·lacions. Aplicar el que ha detectat aquesta anàlisi tendrà un cost estimat de 48.000 euros.
Aquest també és el cost que tendran les millores que s’han demanat per un tram del carrer Atenes de Sant Jordi, entre els números 46 i 56, que es dotarà de voreres per a vianants i es millorarà la il·luminació per donar més seguretat al trànsit de persones i vehicles.
Altres de les propostes comprometen a l’Ajuntament a incrementar l’oferta d’oci per als jóvens al municipi i millorar la seva implicació en la vida comunitària, amb 30.000 euros de cost; la creació d’una mostra itinerant sobre els valors naturals i patrimonials de la badia de Portmany, amb una inversió de 25.000 euros, o dotar de fonts d’aigua potable diversos parcs i places, també amb 25.000 euros de pressupost. La resta d’actuacions es poden consultar a participatius.santjosep.org, el web que permet seguir any rere any el procès de presentació de propostes i la seva evolució.
En la primera edició dels participatius, realitzada l’any passat, de les 88 propostes presentades, 25 varen superar tot el procès de cribratge fins a la votació, que inclou entre altres la possibilitat d’agrupar algunes de les accions proposades quan són coincidents o poden compartir objectius i esdevenir un pla d’acció. D’aquestes, 20 varen resultar finalment les escollides que s’estan executant enguany, tot i que des de l’Ajuntament es varen incorporar les cinc descartades -amb un pressupost global de 107.000 euros- a través dels pressupostos extraordinaris aprovats en març d’aquest any o a través de modificacions de crèdit les cinc que quedaren fora, perquè es s’ha valorat el fet que totes elles «han sorgit de la iniciativa ciutadana», amb la voluntat de l’equip de govern d’assumir-les «en el seu nom».