L’Ajuntament de Sant Josep incorpora des d’avui cinc nous vehicles elèctrics lleugers que es destinaran als operaris de la neteja viària de la UTE Es Vedrà, concessionària de la neteja i recollida de residus del municipi. Aquesta millora coincideix amb l’entrada en servei d’un nou camió de càrrega posterior que reforçarà la recollida de residus entre els productors singulars del municipi.
Totes dues inversions estan contemplades entre les millores que es preveuen en el contracte programa d’enguany. «Estem molt a sobre tant de la recollida de residus com de la neteja del nostre municipi per anar introduint millores que facin més eficaç la feina dels homes i dones que estan a peu de carrer. Però tan important com que ells disposin de les eines per treballar bé i amb seguretat és que també tota la ciutadania agafem consciència i siguem cada vegada més responsables en la gestió dels fems que generam. Hem de desterrar hàbits com el de llençar els envasos per la finestreta del cotxe, perquè que Sant Josep estigui net és cosa de tots i totes», ha dit la regidora de Medi Ambient, Mónica Fernández.
L’adquisició dels nous vehicles lleugers compleix també l’objectiu de fer més sostenible el servei de neteja viària, amb una aposta per la descarbonització i la reducció de les emissions d’efecte hivernacle, i alhora dota de més seguretat els operaris, que fins ara es desplaçaven amb ciclomotors i tricicles per la seva feina i incrementaran la seva protecció en els seus desplaçaments. Val a dir que la incorporació dels cinc primers quadricicles 100% elèctrics permetrà avaluar la idoneïtat d’aquest tipus de vehicles pel servei, en termes d’autonomia, capacitat i confort pels treballadors, per tal d’anar substituint de manera progressiva l’actual flota de vehicles lleugers.
Els vehicles escollits són cinc Citroën AMI, versió cargo, amb una autonomia de fins a 75 km gràcies a un motor de 6 kW, que els permet circular a una velocitat màxima de 45 km/h. Aquest model disposa de bateries d’ions de liti de 5,5 kWh, que a més es poden recarregar completament a través d’una presa de corrent convencional de 220V en només tres hores, fet que simplifica molt la seva operativa.
Cada unitat ha costat 7.600 euros, un cop rotulada i dotada dels senyals lluminosos de servei, una quantitat que s’amortitzarà en un termini curt tant per l’estalvi de carburants com per la millora que representa per la feina. En termes de seguretat per l’operari però també per aspectes com la major capacitat de càrrega útil respecte dels ciclomotors i tricicles que reemplacen: fins a 400 kilograms a l’interior del vehicle que, a més, es poden assegurar amb dispositius de subjecció per tal d’evitar el seu desplaçament durant els recorreguts.
Pel que fa al nou camió de recollida posterior, es destinarà a la recollida de matèria orgànica dels productors singulars del municipi, 250 a dia d’avui. Amb aquest nou equip, i els tres operaris de la seva dotació, es vol seguir garantint que tota la tasca de recollida es completa durant la nti, per evitar interferir amb el trànsit diurn al municipi. També en un termini curt s’espera incorporar un altre camió, en aquest cas de càrrega lateral, per reforçar la recollida domiciliària als contenidors de la via pública.