L’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia ha iniciat les feines per la delimitació d’un carril bici que permetrà circular entre la zona escolar i esportiva de Can Guerxo i el centre de Sant Jordi i comunicarà les escoles de Can Guerxo, CC Mare de Déu de les Neus i el CEIP Sant Jordi passant per la plaça del poble.
Aquesta és una demanda sorgida dels representats escolars al plenari municipal infantil i juvenil i presentada a la ciutadania, que li va donar un ampli suport en la consulta realitzada el novembre de l’any passat, on va recollir un recolzament superior al 85% del més d’un miler de vots emesos en una consulta informal on es preguntava si volien o no que s’adoptés la mesura. Forma part, a més de la primera fase del pla de mobilitat per dotar d’una xarxa de carrils bici i afavorir la sostenibilitat en el transport al nucli jordier.
La construcció del carril bici, que surt de la zona esportiva de Can guerxo pel carrer de la Mèrlera i es desvia al carrer Vicent Serra cap al CEIP Sant Jordi, tendrà una durada de cinc setmanes amb un cost proper als 40.000 euros.
Val a dir que els dies de mal temps han alterat la programació inicial de les feines i han obligat a ajornar el seu inici, del que es va poder informar a la ciutadania mitjançant cartelleria informativa a primers d’aquesta setmana. Fruit d’això, s’han rebut queixes per la confusió inicial que ha causat que els canvis circulatoris previstos s’hagin implementat des d’un primer moment, amb la supressió d’un sentit de circulació al carrer de Vicent Serra. Per això, durant els primers dies es reforçarà la presència d’agents a les hores de més circulació per ordenar el trànsit mentre es normalitza la situació.
Des de l’Ajuntament s’assumeix l’error de coordinació en la comunicació d’aquests canvis a la ciutadania, a qui es prega comprensió en aquest període d’adaptació. També es demana «confiança» en l’impacte positiu que tendrà el nou carril bici: «Des del primer moment, quan encara no s’havia acabat de pintar el nou vial, ja hi havia infants i grossos amb bicicletes fent-lo servir. I aquesta és la millor notícia, que tenim molta gent esperant a poder-se passar a les dues rodes si se’ls proporcionen itineraris segurs», ha explicat el portaveu de l’equip de govern, Vicent Roselló, que ha demanat «disculpes per les molèsties i una mica de paciència mentre ens adaptem tots als canvis en aquests primers dies», també ha animat a tothom «a fer servir el carril bici ara que el tenim».
«Em de sortir de la dependència del cotxe, amb mesures valentes com aquesta, que faciliten desplaçar-se als centres escolars del municipi en bicicleta, que és una forma més sostenible, ràpida i segura gràcies a aquest carril bici. La bicicleta ens ajudarà a descongestionar les arribades i sortides de les escoles», ha afegit el tinent d’alcalde d’Obres Públiques, Pere Ribas, qui ha recordat que «es faran els ajustos que siguin necessaris si detectam cap aspecte que es pugui millorar».
L’actuació s’adapta a l’ample disponible segons el tram del carrer Vicent Serra. La calçada de la major part del traçat (1.120 metres del total de l’àmbit d’actuació) té actualment sis metres d’amplària, suficient perquè la puguin compartir el trànsit rodat i el de bicicletes. el fet que permet que el compartir espai amb el trànsit de vehicles -que només circularan en un sentit-, separats de manera adequada amb elements de protecció i senyalització horitzontal.
Al tram final del carrer de Vicent Serra, des de la plaça del poble i fins al CEIP Sant Jordi, la via perd part de l’amplada i no es pot mantenir el carril bici separat en els últims 170 metres del recorregut. Per això en aquest tram els dos trànsits compartiran el carril de circulació, amb preferència per les bicicletes i senyalització horitzontal informativa.
La segona fase de la construcció d’una xarxa de carrils bici a Sant Jordi projectarà la seva extensió fins a la zona de Can Raspalls, amb diversos centres educatius i assistencials, i la seva comunicació amb el municipi d’Eivissa, ja projectada. Aquesta intervenció forma part del programa Respira Sant Josep, en el que es desenvolupen les diverses iniciatives orientades a promoure la mobilitat sostenible al municipi.