L’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia ha publicat les bases que regiran la nova licitació de les concessions a la zona de domini públic costaner, en les que s’aposta per una reducció generalitzada dels elements que es podran desplegar respecte l’anterior licitació, al 2018. El nou concurs per al període 2023-2025 retalla un 24,95% el nombre de gandules i para-sols, amb un descens de 940 i 470 elements menys, respectivament, i també redueix un 20% el nombre d’artefactes nàutics per la supressió de dos dels lots que s’oferiren en l’última subhasta pública. «En el concurs que ara posem en marxa i que esperam que permeti posar en marxa les noves concessions de cara a la propera temporada buscam garantir que tots els usuaris tenguin el seu espai a les nostres platges, tant els que volen estendre la tovallola a l’arena com els que busquen alguna cosa més. Per això en aquest concurs valoram més la qualitat de servei i el compromís ambiental que no l’oferta econòmica que es fa», ha explicat el regidor de Platges i Litoral, Josep Guasch. En aquest sentit, el concurs incentiva augmentar l’assignació a iniciatives ambientals (que en l’anterior licitació varen permetre obtenir 400.000 euros per finançar distintes accions al litoral del municipi) i agreuja les sancions als incompliments.
Aquesta retallada d’elements permetrà rebaixar en 4.720 metres quadrats la superfície ocupada per les instal·lacions temporals, amb la doble intenció de guanyar espai lliure a les platges de Sant Josep com de compensar la pèrdua de sediments que han patit alguns indrets del litoral. Val a dir que queden fora d’aquesta licitació les concessions a l’interior del Parc Natural de ses Salines.
En total surten a licitació 3.429 gandules i 1.717 para-sols repartits en 45 lots als que s’han d’afegir 4 instal·lacions d’elements nàutics a motor, 5 instal·lacions d’elements sense motor i dos quioscs, que es podran llogar amb els mateixos preus que es varen fixar fa quatre anys: 10 euros per cada gandula o para-sol; 20 per gandules dobles; 15 euros per una hora de lloguer d’un paddle surf o caiac, mitja hora pels velomars i el mateix preu per vint minuts d’un element a motor. En cap cas es podrà cobrar per serveis complementaris als contractats. En funció dels elements autoritzats en la concessió, s’haurà de disposar també d’un mínim de papereres de recollida selectiva que peremit separar la fracció orgànica, envasos de paper i rebuig, amb l’obligació de garantir el seu buidat i neteja.
Prenent com a referència el resultat de l’anterior adjudicació i les despeses municipals a les platges, el canon de sortida proposat és de 2.145.710 euros, distribuïts en els 56 lots a subhasta. Per a la nova licitació s’han eliminat, per començar, els lots que varen quedar deserts o on s’ha constatat l’escàs interès del sector i els que han estat objecte de renúncia durant la vigència de l’anterior concessió, però s’estén al conjunt de platges del municipi, sent les més significatives, de fins el 30%, a la zona de Cala de Bou (s’Estanyol, Caló d’en Serral, Punta Pinet, Punta Xinxó, Caló de s’Oli) i Platja d’en Bossa, del 16,2%.
A punts com es Port des Torrent (-30%), Cala Tarida (-30%) i Cala Vedella (-46%), la reducció d’elements respon a la necessitat de disposar d’espais lliures pels banyistes, especialment allà on la superfície de sorra s’ha vist reduïda als darrers anys. A Cala d’Hort es retalla una gandula, a Cala Carbó es suprimeixen 14 de les 30 gandules i 7 dels 15 para-sols i a Cala Bassa la reducció d’elements es queda en el 9,2%.
L’oferta econòmica determina el 40% de la puntuació que es farà de les propostes, però el 60% de la ponderació es determinarà per l’oferta tècnica presentada, entre les que es consideraran les millores ambientals, de qualitat del servei i socials proposades pels licitadors. Entre altres, es tornarà a valorar la col·laboració amb ONG’s ambientals i socials en projectes relacionats amb l’objecte del contracte, encara que si al 2018 es podia destinar fins el 3% del canon ofert a aquest capítol per a la nova licitació es podrà arribar fins el 5% de l’oferta econòmica. S’ha de recordar que per aquesta via es varen aconseguir fins a 400.000 euros per distintes iniciatives ambientals al municipi.
Altres aspectes que es valoraran són, per exemple, al cas dels quioscs, el foment de l’agricultura de kilòmetre 0 o de comerç just, l’ús de vaixelles reutilitzables i la instal·lació de banys secs. Pels lots de gandules i para-sols es valoren criteris com el fet d’oferir l’accés a lavabos, caixes de seguretat i altres millores als seus clients, com pugui ser la possibilitat de fer pagaments electrònics, entregar tiquets amb paper reciclat o mantenir la concessió oberta més enllà dels mesos centrals de la temporada o l’ampliació d’horaris de servei als mesos centrals de la campanya.
Es manté la obligació de delimitar a través de cintes perimetrals l’àrea de la concessió i, quan aquesta es trobi a platges sense servei de salvament i socorrisme o que realitzen la seva activitat més enllà de l’horari de prestació municipal, s’haurà de disposar de personal amb la titulació de socorrista aquàtic. A les platges amb servei de salvament s’haurà d’oferir el servei obligatòriament entre el 15 de maig i el 31 d’octubre, i entre l’1 de juny i el 30 de setembre a les platges que no disposen d’aquest servei.
Quant als possibles incompliments de les condicions previstes a la concessió, s’ha establert un règim que els tipifica en lleus, greus i molt greus i s’han endurit les penalitzacions de tal manera que s’evitarà que per alguns casos resultés més beneficiós per concessionari continuar amb l’incompliment que fer front a la multa imposada. Així, les noves penalitzacions s’imposaran sobre la durada total del total del contracte i no sobre el canon d’un any. Els incompliments lleus poden representar una penalització d’entre l’1% al 4% del canon dels tres anys, els incompliments greus es sancionaran en la franja del 4,1 al 7% del canon compromès i entre el 7,1% i el 10% pels casos molt greus.
Cada empresa o particular interessat en presentar-se a la licitació podrà presentar la seva oferta a un màxim de cinc lots, que és el màxim dels que es podrà ser titular. Així es vol afavorir la diversificació dels lots i desincentivar pràctiques freqüents en aquesta mena de concursos com la d’optar a tots els lots i anar renunciant després als menys interessants, el que endarrereix l’adjudicació i, per tant, la posada en marxa de les concessions. Així mateix, s’ha establert també una garantia provisional del 3% del valor estimat del contracte que hauran d’ingressar totes les empreses i només recuperaran finalitzada la contractació.
Aquesta fórmula s’afegeix al procediment de detecció de pràctiques col·lusòries amb el que es vol evitar que participin en la licitació diverses empreses participades pels mateixos representants o que es presentin ofertes a la vegada com a particular, en UTE o a través d’empresa interposada. Així també es busca evitar la situació freqüent que diverses empreses vinculades optaven al mateix lot i en cas de quedar classificades de manera correlativa renunciaven fins a quedar-se com adjudicatàries amb l’oferta més baixa.
Val a dir que l’anterior licitació es va fer pel període de 2018 a 2021, però es va acordar la seva pròrroga arrel de les restriccions imposades als desplaçaments durant la pandèmia. Per aquesta raó també es van acordar reduccions del canon compromès pels adjudicataris ajustats a la situació econòmica de cada moment, el que va representar un descens dels ingressos previstos del 60% en la temporada 2020 i entre un 30% i un 60% segons el lot durant la temporada 2021. Durant la pròrroga de l’any passat arrel de la renovació de les concessions aprovada per la Demarcació de Costes ja es varen deixar fora alguns dels lots adjudicats en l’anterior licitació, aquells que havien quedat deserts o que s’havien quedat sense explotar per diverses raons, el que va representar una primera reducció de l’11,3% en el nombre d’elements autoritzats, als que s’afegeix ara aquesta retallada addicional de l’11,5% respecte els lots operats la temporada passada.
Una novetat important de procediment en aquesta licitació dels lots és el fet que per primera vegada tot el procès es farà a través de la platafoma de contractació del sector públic, fet pel qual ses del departament de Litoral i Platges s’ha considerat adient celebrar una reunió tècnica per resoldre dubtes que puguin tenir les persones interessades en optar al procés de licitació. Serà el proper dimarts, 17 de gener, a les 10 hores a la sala d’actes de les Oficines Municipals de Sant Jordi. Aquesta sessió podrà ser enregistrada per tal de posar-la a disposició dels licitadors que no puguin assistir presencialment. A partir de l’inici de la licitació, les persones i empreses interessades disposaran de 30 dies per presentar la seva oferta de manera telemàtica.