El dijous, 3 de març, es reprèn l’horari d’atenció a la ciutadania d’Habita Sant Josep, l’oficina municipal d’assessorament en matèria d’habitatge. Des que es va crear, a finals de 2019, aquesta oficina ha rebut gairebé 400 consultes de ciutadans i ciutadanes per proporcionar assessorament jurídic en les seves qüestions i dubtes relacionats amb l’habitatge, principalment relatives a lloguers.
«D’ençà que començarem a oferir aquest servei hem rebut una important resposta ciutadana, especialment durant el període de pandèmia, per això consideram important continuar estant al costat dels vesins i vesines del municipi en una qüestió que ens afecta a tots com és l’habitatge i els problemes que poden sorgir entre llogaters i propietaris o en les gestions vinculades a hipoteques», ha explicat la regidora d’Afers Socials i Habitatge de Sant Josep, Guadalupe Nauda.
Al capdavant d’Habita continua l’advocat Juanjo Ferrer, que incideix en què el servei continuarà oferint-se de manera descentralitzada a les persones interessades, tant de manera telemàtica com presencial. En aquest últim cas, es rebrà a la ciutadania els dimarts a les Oficines Municipals de Cala de Bou i els dijous a les de Sant Jordi, en tots dos casos amb el mateix horari de les 19.00 a les 21.00 hores. Per ser atès s’ha de demanar cita prèvia al correu electrònic habitasantjosep@gmail.com.
Dades d’ambdues oficines
Ferrer detalla que s’han rebut un nombre semblant de consultes tant a Cala de Bou (194) com a Sant Jordi (201) entre 2019 i setembre de l’any passat. En el període anterior es varen atendre un total de 81 consultes a Cala de Bou i unes altres 81 a Sant Jordi, mentre que les 194 restants formen part de les atencions realitzades des de la posada en marxa d’Habita, al setembre de 2019, i el setembre de 2020.
Segons apunta el Consistori, Habita ha proporcionat assessorament «en tota mena de circumstàncies» i «s’ha posat a disposició dels afectats per situacions com la dels apartaments Don Pepe, però la majoria de consultes que ha rebut estan relacionades amb qüestions relatives al lloguer d’habitatges».
Ferrer ha explicat que el servei busca «donar seguretat i tranquil·litat en la relació entre llogaters i propietaris, proporcionant un assessorament legal que pot ajudar a prevenir malentesos i desconfiances que poden sorgir entre les parts» amb un assessorament legal adequat.
La major part dels dubtes sorgeixen al voltant de la finalització del contracte d’arrendament i la preocupació per no perdre l’habitatge. Aquesta preocupació «s’ha agreujat arran de la pandèmia per la interrupció dels ingressos que han patit moltes persones i el fet que el preu del lloguer no ha baixat en la mateixa mesura», explica Nauda.
La regidora ha recordat que «amb aquest servei es complementa l’atenció a la ciutadania en matèria d’habitatge, una àrea en què l’Ajuntament no té competències». Tot i això, ha recordat que el seu departament concedirà enguany 300.000 euros en les distintes línies de subvenció als contractes de lloguer (convocatòria general, ajudes específiques per a estudiants i per afavorir l’emancipació dels jóvens) a més de les ajudes d’emergència que proporciona el departament Benestar Social en els casos de vulnerabilitat.