El grup municipal d’Unides Podem a Santa Eulària, davant la polèmica suscitada per la campanya de publicitat institucional de l’Ajuntament (anomenada «Santa Eulària Ajuda»), en què l’equip de govern «fa apologia de les ajudes repartides al llarg de l’any 2021», reclama «la retirada de la citada campanya pels dubtes jurídics que genera respecte al compliment de Llei de publicitat institucional de les Illes Balears».
Aquesta campanya, tal com va recollir Noudiari fa només dos dies, es basa en la col·locació de cartells de gran format arreu del municipi, en els quals l’equip de govern municipal destaca les ajudes concedides l’any 2021 a autònoms i microempreses, al lloguer i al primer habitatge. Segons el grup municipal socialista, que ha estat molt més taxatiu en la seua denúncia que Podem, aquesta es tracta d’una campanya clarament il·legal.
Amb la llei a la mà
Unides Podem ha assenyalat aquest dimecres que malgrat la defensa que fa l’equip de govern de la campanya emparant-se en l’article 3, apartat c), el qual inclou dins dels «objectius de la publicitat institucional» el «donar a conèixer polítiques, programes, serveis i actuacions públics», aquest apartat no es pot interpretar sense tenir en compte les prohibicions expresses de l’article 4, que en el seu apartat 2 estableix la prohibició de publicitat institucional que «tingui com a finalitat destacar els assoliments en la gestió o els objectius aconseguits pels subjectes sotmesos a la llei».
«La campanya engegada per l’equip de govern, malgrat que la justifiquin en què hi ha partides pressupostàries per les citades ajudes en els pressupostos per l’any 2022, no fa cap referència a una futura convocatòria d’aquestes ajudes per incentivar a què els veïns del municipi hi participin (ni tan sols indirectament), i només es limita a fer apologia dels fons repartits per l’Ajuntament en convocatòries anteriors», afegeixen des d’Unides Podem.
Des d’aquest partit es va donar suport a les diferents ajudes citades a la campanya de l’Ajuntament, fent inclús propostes per millorar-les tant en els debats pressupostaris com en el Ple de la corporació.
Óscar Aller, regidor del municipi de Santa Eulària, ha declarat: «Entenem que l’equip de govern vulgui fer publicitat del bon resultat d’aquestes, però l’Ajuntament compta amb uns recursos propis per a realitzar aquesta difusió sense gastar recursos dels contribuents en una campanya de dubtós encaix jurídic». En aquest sentit, Aller ha recordat que, en tot cas, el Consistori té altres vies al seu abast per a donar a conèixer els objectius assolits per l’equip de govern municipal: «La web de l’Ajuntament, les xarxes socials i les notes de premsa als mitjans són la via per donar a conèixer els assoliments o els objectius aconseguits per l’equip de govern, no costoses campanyes publicitàries que voregen o directament incompleixen la Llei de publicitat institucional».
Més enllà de la legalitat, al parer del grup municipal, els recursos destinats a publicitat institucional han de limitar-se als obligatoris per llei i a la correcta difusió de les activitats municipals i les convocatòries d’ajuts per incentivar als ciutadans a què hi participin.
Unides Podem ha insistit en el fet que es deuen «destinar els recursos a què la gent s’adoni i es pugui apuntar a les ajudes, no a informar de les fites de l’equip de govern».