Iniciar un nou curs escolar a dia 1 de setembre comptant amb tota la plantilla de docents necessària, amb l’alumnat de les Pitiüses completament matriculat, sense patir problemes d’infraestructures, disposar d’un funcionament ordinari del transport escolar i els seus acompanyants i, a més, gaudir un augment de personal f’equip de suport per a oferir al nostre alumnat una educació de qualitat, s’ha convertit en un desig enlloc de ser la realitat que vivim els centres educatius.
La realitat de les nostres illes, i concretament la de l’illa d’Eivissa, fa que al llarg del curs rebem una gran quantitat d’alumnat nouvingut, la gran majoria, amb desconeixement de les dues llengües oficials de les illes.
Aquesta situació provoca un constant degoteig de matrícules noves que modifiquen les ràtios establertes, tant en els centres preferents com en la resta. Cal recordar que les PItiüses acull a molt d’alumnat temporer i que algunes d’aquestes noves incorporacions són d’alumnat amb desconeixement d’una o ambdues llengües oficials.
D’aquesta manera, malauradament, l’alumnat NESE o NEE és més notable i aquest fet no comporta un augment de recursos personals com poden ser: auxiliars tècnics educatius, intèrprets de llengua de signes, mestres de pedagogia terapèutica, mestres d’audició i llenguatge, orientadors i orientadors socials.
A alguns municipis hi figuren Centres d’Atenció Preferent (CAP) que han vist afectades les seves ràtios, generant una desigualtat envers la resta de centres ordinaris sense rebre cap tipus d’ajuda per part de la Conselleria d’Educació.
És imprescindible que l’administració vagi revisant la realitat educativa dels centres de forma periòdica ja que el nombre de personal de suport necessari que es calcula en el mes de maig res té a veure amb les necessitats que es detecten al mes de setembre o a la resta del curs escolar.
La situació ideal de totes les escoles d’Infantil i Primària d’Eivissa i Formentera seria comptar amb tot tipus de recursos personals per a donar al nostre alumnat una educació de qualitat. Es confia comptar amb el suport i reconeixement per part de l’Administració i que es vetlli per les escoles de les Pitiüses.
Així mateix, lluitem per una educació inclusiva i de qualitat i és frustrant quan se’ns deneguen els recursos per no arribar als mínims establerts. És, per això, que de forma reiterada es demana una revisió dels criteris d’assignació dels recursos personals de l’equip de suport.
En relació a les tasques administratives, al llarg d’aquests anys, aquestes s’han multiplicat i els equips directius es veuen obligats a deixar de banda allò que realment ens uneix, els debats pedagògics.
Les feines de les direccions dels centres cada vegada s’apropen més a tasques de funcionaris administratius enlloc de poder dur endavant nous reptes metodològics.
En el que es refereix a infraestructures dels centres, és conegut que a les Illes patim d’un dèficit històric i cal agilitzar els processos de reforma i millora, així com la creació de nous centres, tant de Primària com de Secundària.
L’associació de centres educatius d’Infantil i Primària d’Eivissa (ADIPE) posa de manifest la voluntat de col·laborar conjuntament amb l’administració per a una millora de l’educació.
Amb tot això, confiem que el nou equip de la Conselleria balear d’Educació, amb Antoni Vera al capdavant, faciliti i agilitzi les millores necessàries per a poder oferir una educació de qualitat al nostre alumnat, tant en l’augment de professorat com en la millora d’infraestructures o en la vigilància de l’increment de ràtios.
Esperem, a més, que la Conselleria balear d’Educació continuï oferint a la comunitat educativa una relació de diàleg i consens continuat en el temps ja que serà l’única manera d’aconseguir que el nostre alumnat rebi el millor ensenyament possible.