L’aprovació de la LOMLOE i el seu posterior desenvolupament normatiu en forma de nous currículums, decret d’avaluació i canvis en les categories NESE, han suposat un procés unidireccional, precipitat, no consensuat i contradictori.
Als claustres educatius ens hem trobat amb una nova llei i unes normatives en què no ens hem vist partícips, fet més que sorprenent quan som els professionals de l’educació, quan som els que estam a l’aula i quan serem el que hem d’aplicar aquestes noves normatives.
A aquest fet, greu de per si, hem patit una falta d’informació i sobretot de formació que impedeix aplicar tots els canvis que suposa la nova normativa d’una manera mínimament de qualitat. La inseguretat que això provoca als docents és elevada i no ens permet exercir la nostra professió d’una forma adequada.
A més, i per acabar d’agreujar la situació, hem vist com els currículums balears s’han publicat el 1r d’agost, en ple període vacacional, i a menys d’un mes de començar el nou curs. Això ha provocat que l’adaptació d’aquests currículums als centres educatius s’hagi fet de forma precipitada, sense la necessària reflexió de centre i amb una feina més propera a la improvisació que al tan important treball d’equip i discussió als claustres.
I no s’atura aquí el desgavell, ja que l’ordre d’avaluació, allí on queda reflectit com s’ha de valorar tot el procés d’ensenyament i aprenentatge, com s’ha de qualificar a l’alumnat i com ha d’arribar tota aquesta informació a les famílies, ha patit un camí que descriu perfectament el caos en el qual viu immers la Conselleria d’Educació. S’ha publicat el decret, s’ha ajornat, i s’ha publicat un esborrany sobre el qual ens han fet treballar als centres sense estar aprovat. A més, aquesta ordre d’avaluació contradiu l’avaluació formativa que legisla la LOMLOE quan estableix unes ponderacions percentuals totalment numèriques, fet totalment contradictori amb l’esperit de la llei. I sense entrar a parlar amb la manca de respecte per l’autonomia dels centres.
Des del Claustre del CEIP Ses Planes volem expressar que totes aquestes dificultats provoquen un gran malestar dins dels professionals del centre, acompanyat d’una alta dificultat per dur a terme la nostra professió de forma idònia. A més, està generant una profunda incertesa per la improvisació de la Conselleria d’Educació, les contradiccions en les seues instruccions, si no un continu canvi de decisions.
Tot plegat, com bé explicaren les companyes de l’IES Santa Maria, «un despropòsit ple d’incoherències, contradiccions i manca d’informació en temps i forma. Un despropòsit que en comptes de millorar la qualitat de l’ensenyament l’omple de llacunes, buits, inseguretats i incerteses».
En cap cas el nostre manifest va en contra dels canvis que la llei promulga, molts d’ells inclosos en el canvi metodològic que hem iniciat al nostre centre. Ara bé, si es pretén que aquesta llei arribi a bon port, hem d’insistir que les normatives s’han de desenvolupar en col·laboració amb
els professionals de l’educació, i no d’esquena a ells. S’ha d’oferir el temps necessari per a la formació, per la reflexió i per l’aplicació. I que en tot aquest procés es tingui en compte a les famílies, totalment desconeixedores del que ara per ara està succeint als centres educatius.
No volem que se’ns faci responsables educativament i de cara a les famílies del que està succeint. Se’ns ha deixat sols en un procés en què estats obviats i ara es pretén, amb una perversa indefinició, que tirem endavant en aquest caos.
Per tot això, des del CEIP Ses Planes volem demanar a la Conselleria d’Educació que:
● Modifiqui els terminis d’aplicació de la LOMLOE, establint una reflexió conjunta amb la comunitat educativa i un espai de temps per a una vertadera aplicació progressiva, i de redacció de les diferents concrecions de la llei que hem de fer com a centre.
● No hi hagi una contradicció entre les diferents ordres que ens arriben pels diferents mitjans de la Conselleria: reunions, inspecció, ordres, instruccions, etc.
● Una formació real, adequada, prolongada i dins dels claustres.
● S’informi adequadament a les famílies de tots aquests processos i que en siguin conscients dels canvis que provoquen les noves normatives.
● Baixada de ràtios, amb una reducció d’hores lectives i un augment de professorat per poder fer front a les exigències de la llei amb un mínim de qualitat.
Claustre del CEIP Ses Planes