Si a inicis del segle passat qualsevol ‘vilero’ finolis s’hagués aventurat pels inhòspits boscos de Morna, dominats per les feréstegues tribus pageses del nord, probablement n’hauria sortit malparat.
Si més no, amb unes quantes esgarrinxades i algun cop de pedra si se li hagués acudit demanar segons què als membres d’aquelles hostes arrelades a la terra i poc inclinades al contacte amb la torbadora civilització.
A can Ianqui, al segle vint, els americans arribats de la vella Europa, ja s’havien encarregat d’aplicar les tècniques ‘nacionalsocialistes’ amb la gran majoria de nacions pellroges. Allà pel 1820, però, al que ara seria Dakota del Nord i del Sud, els indis encara eren els amos. Els rostres pàl·lids, tant anglesos com francesos, sols hi treien el cap per a caçar animalons i comerciar amb les seves preuades pells.
Aquest és el punt de partida de ‘The Revenant’, la cinta que es perfila com la gran triomfadora dels Òscars d’enguany amb dotze nominacions i ja amb tres globus d’or a la butxaca per a millor pel·lícula, millor director i millor actor.
‘El Renascut’ és la darrera incursió del mexicà amb ascendència euskera Alejandro González Iñárritu a les grans pantalles, i si a ‘Birdman’ ens oferia una comèdia dramàtica pseudo paranoica rodada en plànol seqüència i gairebé tota dins un teatre, aquí passa als espais oberts de les planes on pasturaven els búfals i els atapeïts boscos de l’oest a cavall entre els EUA i Canadà. Tot un gir paisatgístic de 180 graus que es transforma, també, en el gran protagonista d’una cinta on els diàlegs es veuen reduïts a la mínima expressió i la supervivència davant de tot i tots és el pa de cada dia d’un protagonista encarnat per un Leonardo DiCaprio que va directe a l’Òscar.
No tinc clar si se’l mereix del tot per aquesta interpretació on ni les seves fans ni la mare que el va parir el reconeixeran, però sols pels patiments que deu haver experimentat en Leo en el que haurà estat el rodatge més exigent de la seva trajectòria laboral, l’ha fet guanyador del dret d’estar assegut en una còmoda butaca vermella quan la despampanant presentadora de la gala digui allò de ‘and the winner is…’
Si aneu a veure ‘The Revenant’, us trobareu un Western dur i descarnat, amb escenes d’aquelles que mereixen dos rombs i una història basada en un llibre basat en una història real que, de veres, sols li desitjo als meus pitjors enemics i al cafre que va inventar això del canvi d’hora per a estalviar-se quatre duros en la factura de la llum i deixar-me a mi en perpètua depressió des de finals d’octubre fins la primavera entrada.
… sols un però, i és que el pitjor del cas és que el nostre protagonista té una trobada no gaire amistosa amb un ós que ens mostra la violència que pot exercir una bèstia de dos metres i 250 quilos de pes quan es troba amb tu al bosc i es pensa que vols fer mal a les seves cries. I és clar, jo, que vaig créixer amb ‘Las aventuras del Oso Yogui’, he patit una mena de curtcircuit del que no sé si em podré reposar en dates properes.
El que si que tinc clar és que si mai vaig de lluna de mel a Yellowstone, serà la parenta la que li doni de menjar els ‘emparedados’ a l’animaló en qüestió mentre jo els apunto als dos amb un Kalashnikov semiautomàtic.
… sols per si de cas!
The Revenant. El Renascut
Gènere: Western, Aventures, Drama
Nacionalitat: USA
Director: Alejandro González Iñárritu
Guió: Alejandro González Iñárritu, Mark L. Smith
Repertori: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Will Poulter, Domhnall Gleeson, Paul Anderson, Lukas Haas, Brendan Fletcher, Brad Carter, Joshua Burge, Kristoffer Joner, Vincent Leclerc, Robert Moloney, Dave Burchill, McCaleb Burnett, Christopher Rosamond