@Noudiari / Demà es compleix un any de la data en què el Consell d’Eivissa va tancar l’Estació d’Autobusos i el transport públic va tornar a operar exclusivament amb les parades al carrer. Arribats a aquest punt i vista «la poca voluntat de Consell i Ajuntament per posar-se d’acord per tal de reobrir les instal·lacions, el Cetis informa de les mesures que prendrà a partir d’ara Sociedad Gestora .
«Abans de tot, però, volem recordar que, des del moment del tancament i durant els primers mesos de l’any, es van realitzar diverses reunions entre els representants de Sociedad Gestora Cetis SL, Consell i Ajuntament d’Eivissa. La nostra intenció ha estat, des del primer moment, treballar conjuntament amb les institucions per tal de poder reobrir l’estació. No obstant, no hi ha hagut una voluntat real de les Administracions d’arribar a un acord per desencallar la situació».
«La passada primavera, totes les parts vam arribar a un pre-acord, encara que finalment el Consell va decidir fer-se enrere. Des de llavors, no hi ha hagut cap actuació per part de les administracions encaminada a donar una solució per tornar a fer funcionar l’estació. L’última reunió amb l’Ajuntament va ser el mes de setembre, i únicament es va donar a conèixer l’existència d’una nou informe que no havia estat validat pel Departament d’Intervenció», apunta la societat.
«Donada la incapacitat del Consell i de l’Ajuntament de desbloquejar aquesta situació i ateses les importants pèrdues que està patint Sociedad Gestora Cetis SL, en aquests moments s’està treballant en l’elaboració d’un informe que avalua els danys i perjudicis que haurà de pagar l’Ajuntament d’Eivissa», segueix la nota de premsa.
Aquest informe desmuntarà l’informe encarregat per l’Ajuntament d’Eivissa a la firma KPMG. En un primer anàlisi ja es van detectar errors importants a l’informe de KPMG, com per exemple el fet que es comptabilitzen ingressos per explotació d’una zona blava que no forma part de la concessió. Les errades donen peu a plantejaments que per a Sociedad Gestora Cetis suposarien pèrdues milionàries durant tot el període concessional. Lamentem haver d’arribar a aquesta situació i som conscients que suposarà un greu problema per a la ciutat d’Eivissa, però també entenem que Sociedad Gestora Cetis SL, que va guanyar el concurs públic convocat per l’Ajuntament d’Eivissa per construir l’estació i el centre del Cetis, no pot assumir per més temps els danys i perjudicis provocats pel tancament de l’estació per part del Consell Insular d’Eivissa», diu el comunicat.
Breu cronologia dels fets més destacats des del tancament de l’estació segons el Cetis.
– El 15 de novembre de 2013, el Tribunal Superior de Justícia de Balears emet un auto en el què suspèn cautelarment el decret d’apertura de l’Estació d’Autobusos emès per l’Ajuntament. Recordem que el motiu d’aquesta suspensió és exclusivament per un tema de competències, ja que el tribunal diu que, al ser tot el transport públic d’Eivissa de caràcter interurbà, és el Consell qui ha d’ordenar l’entrada en funcionament de l’estació. El TSJB remarca que Isidor Macabich “hacía las veces de estación de autobuses, pero sin disponer de ninguna de las condiciones de seguridad y comodidad anudables a estas estaciones con lo que, por no tener, no tenía ni taquilla, que parece ser que se ubicaba en un bar, coincidiendo en la acera pasajeros y viandantes y faltando cualquier condición de higiene y seguridad”. En este sentido, el tribunal destaca que “la nueva estación puede ser conveniente –e incluso necesaria”. L’11 de desembre, el mateix Tribunal suspèn també el drecret de tarifes pel mateix conflicte de competències.
– El dia 21 de desembre, el Consell tanca l’estació d’autobusos d’Eivissa, després de 5 mesos de funcionament de les instal·lacions.
– Al mes de gener de 2014, s’inicien les negociacions entre les parts implicades –Consell, Ajuntament i Sociedad Gestora Cetis SL–. Poc abans de l’inici de la temporada turística, s’arriba a un pre-acord pel qual s’ajusten les tarifes. Un dies després, de forma sobtada i inexplicable, el Consell decideix fer-se enrere.
– El Consell encarrega un informe on assegura és necessari que es realitzi una inversió de mínim 1,5 milions d’euros a l’estació d’autobusos, suposadament perquè l’estació no és operativa, malgrat que les instal·lacions van estar funcionant durant 5 mesos –i en plena temporada turística– sense que es detectés cap incident remarcable.
– L’Ajuntament encarrega un nou informe a la firma KPMG. Aquest informe estableix, amb errors i omissions molt greus, l’aplicació d’unes tarifes que són inacceptables per Societat Gestora Cetis SL. A hores d’ara, no ha estat notificat a la societat que aquest informe hagi estat acceptat pel Departament d’Intervenció del Consistori.
– El 23 de Setembre de 2014 Consell Insular i l’Ajuntament d’Eivissa sol·liciten davant el Jutjat Contenciós-Administratiu número 1 de Palma que es paralitzin els litigis entre totes dues administracions per l’apertura i les tarifes del CETIS, mentre suposadament es reobren les negociacions.
– El 26 de Novembre de 2014 el jutjat estima les al·legacions presentades per Societat Gestora Cetis LS i rebutja paralitzar el contenciós referent al decret d’apertura del Cetis pel perjudici que implicaria, tant per Societat Gestora Cetis SL com per a l’interès general representat per la ciutadania d’Eivissa. El vicepresident del Consell, en declaracions a Diario de Ibiza, afirma que malgrat haver demanat la paralització del procés judicial no s’ha fet cap reunió entre Consell i Ajuntament.
– Actualment Societat Gestora Cetis SL prepara l’avaluació definitiva dels danys i perjudicis que haurà de pagar l’Ajuntament d’Eivissa.